Hikayat Merong Mahawangsa

Thursday, March 10, 2011


ia berkisar tentang sejarah Langkasuka atau Kedah. ia bermula dengan satu rancangan perkahwinan antara putera empayar Rom dengan puteri dari China dimana dengan tujuan untuk menyatukan dua empayar tersebut. demi melaksanakan hasrat tersebut, kedua2 empayar tersebut telah memilih suatu tempat pertemuan untuk kedua2 puteri dan putera tersebut bertemu dan upacara perkahwinan dilangsungkan. dalam pada perjalanan untuk ketempat pertemuan tersebut, kapal armada Rom telah mengalami masalah disebabkan ribut, maka mereka terpaksa untuk berhenti di Goa untuk mencari kapal supaya dapat meneruskan perjalanan. disini lah titik pertemuan dan persahabatan antara Putera Marcus dan Merong dimana Marcus telah menyelamatkan  Merong dari dibunuh oleh penduduk Goa. untuk membalas jasa Marcus, Merong sudi untuk menjadi penunjuk arah dah bertindak sebagai penjaga Marcus supaya dia selamat sampai ke Langkasuka. cerita mula berkembang setelah rombongan yang telah selamat sampai tu diserang oleh Puak Garuda. disinilah semua bermula bagaimana Merong ditabalkan sebagi Raja Langkasuka... 

this is a must watch movie.. dengan effect yang bagus dan pemilihan lokasi yang menarik. tahniah di ucapkan kepada semua warga krew. 

semata2 nak tgk movie ni, aku n geng sanggup bersusah payah berkejar ke alamanda untuk membeli tiket yang pada jan 12.30 tgh telah mula habis... apa2 aku bersyukur sangat sebab dapat tonton. apart from that, its action is quite develop throughout the movie. jujurnya aku berkata yang part lawan2 last skali memang sedap n best.. feel beb.. meremang, lg satu aku rasa film ni antara film melayu yang byk action, more than 30%.. WELL DONE!!!   

at last dapt gak beli..





0 comments:

Post a Comment